Peruncit dalam talian Zavvi telah
memberi amaran pelanggan yang ia sengaja memberi konsol permainan video yang
mereka boleh dikenakan tindakan undang-undang jika mereka tidak mengembalikan mesin.
Firma UK tersilap hantar PlayStation
Vitas kepada pembeli yang telah menyusun permainan £ 20 pada bulan lalu. Ia
kemudiannya memberi amaran kepada mereka yang tidak secara sukarela mengembalikan
dan ia mungkin mengambil "solusi undang-undang" .
Seorang pakar memberi amaran langkah
itu boleh merosakkan jenamanya.
Berita tentang isu itu mula-mula
diliputi oleh permainan blog Dark Zero.
Ia menerbitkan "notis
terakhir" surat yang dihantar kepada salah satu Zavvi pelanggan yang pada
asalnya mengarahkan salinan Tearaway permainan platform.
"Seperti yang anda sedia maklum,
akibat daripada kesilapan teknikal, anda tidak dihantar Tearaway ( berharga
kira-kira £ 19,99) dan sebaliknya telah menghantar PS Vita ( berharga kira-kira
£ 169,99 ). Ini ralat di pihak kami dan kami memohon maaf atas
sebarang kesulitan yang telah menyebabkan anda , "katanya.
Tearaway
Pelanggan
yang tela terjejas h hanya dijangka menerima permainan Tearaway
"
Kami telah cuba untuk menghubungi anda beberapa kali untuk memberi anda peluang
untuk kembali perkara ini kepada kami ( pada kos kita dan tiada kesulitan
kepada diri sendiri ) , tetapi untuk tarikh anda enggan berbuat demikian.
"Ini
adalah notis akhir untuk sopan mengingatkan anda bahawa anda tidak
memerintahkan , atau membayar untuk , a PS Vita dan jika anda gagal untuk
menghubungi kami melalui 17:00 (waktu UK ) pada 10 Disember 2013 untuk mengatur
masa yang sesuai untuk PS Vita kepada dikumpulkan kami berhak untuk
menguatkuasakan mana-mana dan / atau semua remedi undang-undang kepada kami.
"
Jurucakap
The Hut Kumpulan - yang memiliki Zavvi - mengesahkan bahawa surat itu adalah
tulen, tetapi enggan menyatakan berapa banyak telah dihantar atau mengulas
lanjut.
BBC
memahami bahawa majoriti pelanggan dihubungi oleh firma itu telah mematuhi
permintaan itu.
hujah undang-undang
Berdasarkan kumpulan The Hut ancaman
tindakan undang-undang pemahamannya mengenai jarak peraturan jualan di UK.
Walaupun mereka menyatakan bahawa
"barang-barang yang tidak diminta " boleh dirawat sebagai hadiah
tanpa syarat yang tidak perlu dikembalikan , dan bahawa ia adalah menyalahi
undang-undang untuk penghantar untuk mengancam tindakan undang-undang -
undang-undang mereka adalah berdasarkan kelayakan menambah bahawa ini hanya
terpakai jika terdapat ada masalah " permintaan terlebih dahulu yang
dibuat oleh atau bagi pihak penerima" .
Dalam kes pesanan yang telah dibuat
tetapi bercampur, Biro Nasihat Rakyat mencadangkan pengguna sememangnya perlu
mengembalikan barang kembali.
" Jika barang yang dihantar
kepada anda dengan tidak sengaja, anda perlu menghubungi sesiapa yang
menghantar mereka untuk membiarkan mereka tahu dan meminta mereka untuk
mengambil barang itu ," ia berkata di laman webnya.
"Anda mungkin mendapatkan
barang-barang yang dihantar oleh kesilapan jika mereka adalah untuk orang lain
atau anda telah dihantar salinan atau barangan tambahan di atas apa yang anda
pesan . "
Permainan video adalah antara barangan laris pada laman web ini Zavvi
Pelanggan Machiavelli
Komen yang ditinggalkan oleh pemain
di forum perbincangan Eurogamer ini menunjukkan bahawa ramai bersimpati dengan
permintaan Zavvi yang konsol dikembalikan.
Walau
bagaimanapun, beberapa pihak membantah bagaimana cara firma itu mengendalikan
urusan .
"
Saya tidak menafikan bahawa kesemua ini adalah sebab untuk kembali mereka Vitas
, kerana mereka jelas dihantar dalam kesilapan. Walau bagaimanapun , saya telah
menyifatkan mereka sebagai Scumbags atas dasar menggunakan 'undang-undang '
sebagai justifikasi untuk nada mengancam surat itu, "tulis karaokequeen3 .
Satu
barangan pengguna pakar berkata bahawa firma itu berisiko merosakkan jenamanya
semasa musim membeli-belah penting Krismas.
"
Sama ada pelanggan mempunyai hak yang sah untuk menyimpan barang-barang , atau
sememangnya perlu kembali mereka, mereka akan merasakan bahawa tanggungjawab
bagi kesulitan yang disebabkan duduk tepat dengan perniagaan yang disalah
hantar mereka," Aidan Bocci , ketua eksekutif Advantage Perdagangan
perundingan, memberitahu BBC.
"
Perniagaan itu mesti bunga dengan berhati-hati .
"
Pendekatan yang berat tangan untuk memastikan barang-barang tersilap dihantar
dikembalikan yang terbaik akan membawa keluar rentetan Machiavelli dalam
kumpulan kecil orang dan paling teruk merosakkan reputasi perniagaan yang jujur
kepada pelanggan setia - sumber terasnya keuntungan - yang kini sedang
diberitahu oleh perniagaan yang ' kita tidak mempercayai anda ' " .
Sumber : BBC News
0 comments:
Post a Comment