Internet telah merevolusikan
perniagaan pengiklanan dengan gergasi web seperti Google mengubah cara syarikat
memasarkan produk mereka - tetapi satu perkara tidak berubah.
TV masih merupakan tempat yang
pengiklan pergi untuk mendapatkan kesan yang paling besar , bagaimanapun banyak
yang kos. A komersial 30 - kedua semasa Faktor X - atau semasa Superbowl di Amerika
Syarikat - dijamin untuk menarik perhatian penonton yang besar dan meningkatkan
jualan dan profil anda. Hasil pengiklanan TV, walaupun tarikan saingan kini
boleh didapati untuk pemasar, diramalkan meningkat sebanyak 4% di UK tahun ini.
Tetapi beberapa straw dalam angin
minggu ini telah membuat saya tertanya-tanya sama ada televisyen komersil
hampir akan terganggu dengan kaedah baru yang inovatif. Orang yang awal pertama
adalah percubaan pertama Facebook pengiklanan video.
Ini adalah hal yang rendah, dengan
segelintir pengguna Amerika melihat beberapa iklan 15 saat di newsfeed mereka
yang dimainkan secara automatik kerana mereka menatal ke bawah garis masa.
Tetapi secara peribadi, rangkaian sosial memberi taklimat bahawa ini adalah
permulaan sesuatu yang besar. Satu penyampaian bocor menunjukkan kakitangan
Facebook diberitahu untuk iklan video pasaran sebagai menawarkan jangkauan yang
lebih baik daripada televisyen, dengan lebih sasaran .
Satu sumber memberitahu saya bahawa
rangkaian akan bertujuan untuk jenama mewah - " peruncit perabot tidak
murah " - dan tidak menafikan laporan bahawa slot satu hari di laman web
ini akan ditetapkan pengiklan balik $ 2m sejuk. Jika syarikat-syarikat membuat
keputusan bahawa adalah cara yang berguna untuk mencapai penonton, maka mereka
mungkin mempunyai kurang berbelanja di slot TV tradisional komersial.
Tetapi beberapa syarikat berdaya
cipta mendapati mereka tidak perlu untuk membayar sesiapa untuk meletakkan
iklan mereka - jika mereka boleh meyakinkan penonton web untuk berkongsi .
Ambil penerbangan AS WestJet . Ia
dipasang aksi bijak di mana penumpang memberitahu Santa Claus semasa mendaftar
masuk apa yang mereka mahu untuk Krismas, maka pada akhir lain mendapat hadiah
diserahkan kepada mereka pada kuda main bagasi. Jadi pandai dan melibatkan diri
dalam fakta bahawa video itu telah dilihat lebih 30 juta kali di YouTube, dan
ditunjukkan ke atas semua jenis saluran berita . Menjadikannya tidak mungkin
menjadi murah - tetapi mengagihkan kos iklan sedikit atau apa-apa.
Video lain yang telah pergi bingung
virus minggu ini adalah kononnya keluarga Amerika itu mesej Krismas untuk
rakan-rakan. Sekali lagi, ia mendapat jenaka dan nilai-nilai pengeluaran yang
besar, yang telah memenangi lebih daripada 12 juta pandangan YouTube -
bersama-sama dengan penampilan pada rancangan televisyen sarapan Amerika
Syarikat. Dan pada akhirnya anda mendapati keluarga yang mempunyai perniagaan
video korporat sendiri - yang mana ini adalah iklan yang sangat berkesan.
ThinkBox - badan yang mempromosikan
iklan di TV British - bukan tentang membuang dalam tuala. Mereka menghantar
saya pelbagai statistik yang menunjukkan bagaimana kuat TV kekal sebagai medium
- 2.5 kali pulangan jualan mana-mana medium lain, pulangan purata £ 1,70 untuk
setiap 1 £ dilaburkan. Dan ia adalah benar bahawa ramalan-ramalan
kemerosotan menonton TV - dan dengan itu pengiklanan TV - telah pelbagai tanda
setakat ini.
Mungkin, bagaimanapun , pengiklan
telah menemui bahawa iklan video sememangnya boleh menjadi cara yang paling
berkesan untuk mencapai hati dan minda pengguna - mereka tidak perlu datang
dalam bentuk slot mahal pada rangkaian TV. Pengiklanan TV tradisional masih
merupakan pilihan yang selamat untuk bos pemasaran di jenama besar - tetapi
sesetengah kini akan tertanya-tanya sama ada Facebook atau virus video boleh
menyerahkan lebih banyak bang untuk dolar mereka.
0 comments:
Post a Comment