NEW YORK - Spotify melanjutkan perkhidmatan
penstriman muzik percuma untuk telefon pintar dan tablet pada Rabu, ramping
satu cabaran kepada saingan seperti Pandora.
Aplikasi Spotify membebaskan dan membolehkan pengguna untuk mendengar lagu-lagu dari perpustakaan syarikat yang
berpusat di Sweden menggunakan Apple atau Android peranti mudah alih.
Sebelum ini perkhidmatan itu boleh
didapati hanya dari komputer riba atau komputer meja , melainkan jika pengguna
membayar untuk langganan.
"Hari ini kami memberikan orang
pengalaman muzik percuma yang terbaik dalam sejarah telefon pintar dan tablet,
" kata Ketua Eksekutif Spotify Daniel Ek .
Spotify juga memperluaskan capaiannya
ke 20 pasaran baru, membawa kepada 55 jumlah negara di mana perkhidmatan ini
boleh didapati .
Syarikat itu mempunyai 24 juta
pengguna aktif, dengan lebih daripada enam juta orang-orang membayar untuk
iklan - percuma perkhidmatan premium berharga $ 10 sebulan .
Versi percuma daripada Spotify
disokong oleh iklan dalam model yang serupa dengan yang berpangkalan di
California Pandora.
"Langkah Spotify untuk
menawarkan satu pengalaman mudah alih mendengar kepada pengguna yang tidak
melanggan menandakan harapan syarikat untuk menggunakan pengalaman mudah alih
yang percuma untuk mendapatkan enam juta orang untuk pertama mencubanya secara
percuma dan kemudian akhirnya berbelanja besar untuk langganan atas permintaan,
" kata Forrester penganalisis James McQuivey .
Perkhidmatan percuma membolehkan
orang mendengar lagu-lagu yang dihasilkan dalam senarai main dan tidak
membenarkan pemilihan lagu-lagu tertentu atas permintaan. "Langkah Spotify minggu ini
tidak adalah pemasaran produk hanya baik pada masa sekarang, ia kedudukan perlu
untuk masa depan itu , di mana Spotify sendiri mungkin akan mempunyai untuk
menjadi ciri dalam produk orang lain , atau hilang. "
Dicipta pada tahun 2006 oleh dua
Sweden , Spotify , manakala dilabel paling popular perkhidmatan muzik streaming
di dunia, belum lagi membuat keuntungan, tidak seperti saingan AS Pandora.
Pada tahun 2012, syarikat itu berkata
ia kehilangan € 58700000 , ke atas jualan € 434700000 ( $ 594,000,000 ).
McQuivey berkata Spotify adalah
keluar untuk masa dan perhatian pengguna dalam pasaran di mana gergasi seperti
Apple , Amazon , Google dan Microsoft setiap menawarkan " pengalaman muzik
awan."
Sumber : Japan Today
0 comments:
Post a Comment