Iklan video automatik dalam newsfeeds boleh menyakitkan hati pengguna, tetapi mereka juga boleh membuat Facebook banyak wang.
NEW YORK - Facebook berkata ia menguji iklan
video yang muncul dalam suapan berita pengguna, mewujudkan satu lagi sumber
potensi pendapatan iklan untuk rangkaian sosial.
Di bawah pelan semasa, iklan secara
automatik mula bermain tanpa bunyi apabila mereka muncul. Pengguna boleh klik
pada video untuk melihatnya dengan bunyi, atau tatal lalu jika mereka tidak
berminat .
Facebook berkata ia telah menguji
auto- bermain video senyap untuk kandungan video yang dikongsi di antara
pengguna Facebook sejak September, dan sejak melihat peningkatan 10% dalam
bilangan video yang ditonton , suka , dikongsi dan ulas.
Facebook berkata format baru itu akan
membolehkan pengiklan untuk mencapai sebilangan besar orang dalam jumlah yang
singkat , di samping meningkatkan kualiti iklan penggunanya melihat dalam
suapan berita mereka.
Syarikat yang berpangkalan di
California Menlo Park , menekankan bahawa idea ini masih dalam fasa ujian dan
bahawa ia belum menjual iklan video. Syarikat itu tidak akan mendedahkan harga,
tetapi berkata matlamatnya adalah untuk ciri ujian untuk menjadi produk
pengiklanan premium direka untuk mencapai penonton yang besar pada masa-masa
tertentu.
Sementara
itu, perbelanjaan pengiklanan terus meningkat. Menurut firma penyelidikan
eMarketer , perbelanjaan pengiklanan video digital akan lebih daripada tiga
kali ganda dari 2012 peringkat untuk $ 9420000000 pada tahun 2017 , walaupun
yang pales berbanding dengan pasaran pengiklanan TV yang dijangka mencapai $
75250000000 pada tahun yang sama.
Penganalisis
Citi Mark Mei disokong beliau rating " Beli" bagi saham Facebook ,
mencatatkan bahawa usaha iklan video dijangka dan boleh menambah lebih daripada
setengah bilion dolar kepada pendapatan syarikat tahun depan dan sehingga $ 1
bilion menjelang 2016.
Sebagai
sebahagian daripada ujian, Facebook berkata ia bekerjasama dengan Summit
Entertainment untuk menunjukkan satu siri video yang berkaitan dengan filem
yang akan datang " mencapah " kepada sebilangan kecil pengguna
Facebook pada Khamis.
Facebook berkata bagi pengguna mudah
alih iklan yang pramuat hanya apabila peranti disambungkan ke Internet tanpa
wayar dan tidak akan menggunakan data tambahan. Tiada bunyi akan
dimainkan kecuali jika pengguna klik atau paip pada video.
Sumber : New York Daily
0 comments:
Post a Comment