Pada bulan Oktober, Nvidia
mendedahkan teknologi penyegerakan monitor baru yang direka untuk meningkatkan
pengalaman permainan melalui penyegerakan secara langsung dengan GPU dan
bukannya bergantung kepada sistem masa selari. Digelar G-Sync, kaedah baru yang boleh merevolusikan teknologi monitor - jika ia menyampaikan seperti yang
diiklankan. Sekarang ulasan pertama G-Sync berada, jenis peningkatan dunia
sebenar kita yang dilihat?
Setakat ini, keputusan yang
bercampur-campur - tetapi tanggapan awal adalah positif. G-Sync berfungsi
dengan memadankan kadar menyegarkan monitor secara langsung dengan kadar seri
GPU, memastikan bahawa bingkai dipaparkan apabila ia tiba, tanpa mengoyak atau
gagap. Dalam teori, ini menyebabkan satu pengalaman keseluruhan lebih licin.
Dengan teknologi di peringkat awal
itu, masih terdapat beberapa sifat-sifat dan batasan. Kit awal Nvidia dihantar
serasi dengan hanya satu Asus monitor. Mereka bergantung kepada DisplayPort
(tiada HDMI atau DVI ), dan mereka tidak membawa audio. Kadar Refresh juga
terhad kepada 144Hz , had praktikal monitor - walaupun ia diingat bahawa ini
adalah satu had panel. Tidak seperti TV moden , kadar refresh panel diiklankan
di memaparkan seperti VG248QE Asus adalah kadar refresh benar, orang-orang yang
tidak penentu . Anand percaya bahawa kita tidak lama lagi akan melihat panel
IPS pada 2560 × 1440 , tetapi buat masa tahun 1920 × 1080 TN- panel Asus adalah
semua ada untuk menguji dengan.
Keputusannya disini agak menarik , dan sangat permainan yang bergantung kepada . Dalam enam
gelaran AnandTech dimainkan ( Creed Assassin , Arkham Origins, Tidur Anjing,
DotA 2, StarCraft II, dan BioShock Infinite ) , G -Sync baik AC: 4, bertambah
baik Batman: AO, tetapi berlari Tidur Anjing secara dramatik lebih teruk. DotA
2 dan StarCraft II kedua-duanya mencuci dan BioShock Infinite satu kes
berpecah. Pada kadar refresh 144Hz , BioShock Infinite tidak gagap atau lusuh
banyak, tempoh - tetapi G -Sync tidak membantu menyelesaikan isu-isu yang boleh
dilihat yang berlaku.
Nvidia G-Sync teknologi: Satu FPGA Altera dipasangkan dengan 768MB DDR3 RAM. Ini pergi dalam monitor anda di suatu tempat. [Kredit Image: AnandTech]
Keputusan itu, adalah sementara dan G -Sync tidak kira bagi setiap perlawanan , ia boleh membuat
perbezaan yang dramatik dalam gelaran tertentu , terutamanya jika anda upgrade
dari panel 60Hz. Asus menganggarkan bahawa VG248QE , yang biasanya berjalan
kira-kira USD$ 280, akan pergi untuk USD$ 400 dengan kit G -Sync terbina didalam. Itu
merupakan penambah kos yang besar , terutamanya bagi panel TN - AnandTech
berharap bahawa kita akan melihat teknologi yang dibina dalam 2560 × 1440
memaparkan , di mana ia juga mungkin lebih masuk akal untuk sebab FPS. G -Sync
yang terbaik dalam permainan di mana kadar bingkai berlegar antara 30 dan 60
fps. Kad mewah moden mempunyai masalah kurang pada 1920 × 1080, tetapi
mengambil hits lebih berat pada 2560 × 1440.
Ditanya mengenai masa depan jangka
panjang teknologi, yang kekal sebagai soalan terbuka. Kelemahan G -Sync adalah
bahawa anda berkesan dikunci ke dalam paparan tunggal dan kad grafik Nvidia .
Jelas sekali dari perspektif Nvidia itu adalah satu positif yang besar,
tetapi ia juga boleh mengehadkan permainan berbilang paparan. Namun, teknologi
itu pada peringkat awal dan semua laporan adalah bahawa ia boleh meningkatkan
pengalaman permainan keseluruhan , sekurang-kurangnya beberapa kali . Itulah
tempat permulaan yang baik untuk mana-mana teknologi baru - kita akan melihat
di mana ia pergi dari sini.
Sumber : Nvidia
0 comments:
Post a Comment