Vespa 150 TAP (rombongan aero Portées) telah direka untuk jatuh ke dalam pertempuran oleh payung terjun dan menawarkan keupayaan membawa maut sangat mudah alih
Ramai penunggang motosikal selama ini telah mahu untuk lebih "kehadiran"
dengan yang mengimbangi ketidaksamaan
perintah mematuk jalan
berterusan, tetapi sehingga saya merayau ke Muzium Vespa
yang baru dibuka berhampiran Albert Park Australia
Formula Satu Litar minggu ini, saya tidak mempunyai idea bahawa ada yang pernah menjadi
pengeluaran dua roda yang boleh perintah berkenaan
lengkap daripada sukunya roadgoers (selain daripada mungkin Harley-Davidson dengan paip terbuka).
Pada 1950-an , Perancis Vespa
pemegang lesen ACMA ( Ateliers de Pembinaan de Motosikal | et Automobiles )
yang dihasilkan 500 ( mungkin lebih ) contoh tentera ini Vespa dengan bersepadu
M20 senapang / cahaya recoilless anti- perisai meriam , dalam dua operasi
pengeluaran pada tahun 1956 dan 1959.
Walaupun terdapat banyak maklumat yang meragukan mengenai Vespa 150 TAP di internet , ramai yang mendakwa pelumba boleh menggunakan tembakan api M20 ketika bergerak, pemeriksaan penutupan 150 TAP menyakinkan pengusaha bahawa ia tidak ditubuhkan untuk dibuang dari skuter, sebahagiannya disebabkan oleh kekurangan akses kepada sebarang tembakan daripada senapang M20 recoilless Amerika buatan , sebahagiannya disebabkan oleh yang memuncak sedikit di seluruh bingkai ( yang akan tidak syak lagi telah menyebabkan beberapa masalah pengendalian untuk penunggang yang ringan 150 kg skuter - recoilless hanya istilah relatif dalam masa ini ), dan sebahagiannya disebabkan oleh alas pelana nipis , yang juga mungkin telah menyebabkan nasib yang lebih buruk daripada kematian . Terdapat juga isu sedikit mensasarkan M20 - tidak banyak titik dalam mendapatkan bahawa banyak senjata api di tempat dengan peluru terhad dan membuang ia .
Idea di sebalik Vespa tentera tidak sama sekali baru , walaupun mesin kebebasan ikonik Boomers Bayi adalah satu dekad kurang daripada lama apabila ia ditekan ke dalam perkhidmatan tentera.
Kilang Itali Vespa telah membangunkan Vespa Pasukan Armate ( Angkatan Tentera) prototaip antara 1949 dan 1951 yang bongkaknya banyak kelebihan berbanding motosikal tentera masa : lebih ringan ; lebih baik cara menggerakkan kelajuan rendah ; penggunaan bahan api yang lebih rendah; keupayaan untuk membawa roda ganti dan mengubahnya dengan cepat pada akhir sama ada ( jika anda berfikir penetapan tayar motosikal adalah bermasalah , cuba melakukannya manakala orang yang menembak pada anda ) dan terima kasih kepada dipercayai kereta api memandu skuter itu (rantai adalah salah satu daripada kelemahan motosikal tempoh yang ), kemungkinan kurang daripada terkandas di persekitaran yang bermusuhan.
Walaupun terdapat banyak maklumat yang meragukan mengenai Vespa 150 TAP di internet , ramai yang mendakwa pelumba boleh menggunakan tembakan api M20 ketika bergerak, pemeriksaan penutupan 150 TAP menyakinkan pengusaha bahawa ia tidak ditubuhkan untuk dibuang dari skuter, sebahagiannya disebabkan oleh kekurangan akses kepada sebarang tembakan daripada senapang M20 recoilless Amerika buatan , sebahagiannya disebabkan oleh yang memuncak sedikit di seluruh bingkai ( yang akan tidak syak lagi telah menyebabkan beberapa masalah pengendalian untuk penunggang yang ringan 150 kg skuter - recoilless hanya istilah relatif dalam masa ini ), dan sebahagiannya disebabkan oleh alas pelana nipis , yang juga mungkin telah menyebabkan nasib yang lebih buruk daripada kematian . Terdapat juga isu sedikit mensasarkan M20 - tidak banyak titik dalam mendapatkan bahawa banyak senjata api di tempat dengan peluru terhad dan membuang ia .
Idea di sebalik Vespa tentera tidak sama sekali baru , walaupun mesin kebebasan ikonik Boomers Bayi adalah satu dekad kurang daripada lama apabila ia ditekan ke dalam perkhidmatan tentera.
Kilang Itali Vespa telah membangunkan Vespa Pasukan Armate ( Angkatan Tentera) prototaip antara 1949 dan 1951 yang bongkaknya banyak kelebihan berbanding motosikal tentera masa : lebih ringan ; lebih baik cara menggerakkan kelajuan rendah ; penggunaan bahan api yang lebih rendah; keupayaan untuk membawa roda ganti dan mengubahnya dengan cepat pada akhir sama ada ( jika anda berfikir penetapan tayar motosikal adalah bermasalah , cuba melakukannya manakala orang yang menembak pada anda ) dan terima kasih kepada dipercayai kereta api memandu skuter itu (rantai adalah salah satu daripada kelemahan motosikal tempoh yang ), kemungkinan kurang daripada terkandas di persekitaran yang bermusuhan.
Kilang maju Vespa Pasukan Armate
prototaip Vespa telah dijangka dengan pelbagai pilihan, termasuk pemasangan
gun-ringan pada hendal, radio di bawah pelana dan perisai kaki.
Oleh itu apabila tentera
Perancis telah membuat keputusan bahawa pilihan mobiliti yang lebih baik untuk
angkatan udara khas (" rombongan aero Portées ", oleh itu yang
berikutnya " TAP " singkatan ) daripada buatan Amerika Perang Dunia
Kedua skuter Cushman yang sedia ada untuk Perang Algeria, ia telah menganjurkan
pertandingan antara
pengeluar Perancis untuk model gantian .
Walaupun profil baik tanpa kesilapan yang berbeza, Vespa 150 TAP berbeza sedikit dari skuter Vespa yang pada masa itu. Ia menggunakan enjin dua lejang 150cc yang diperolehi oleh ACMA dari Vespa 125 motor, dengan jara yang berbeza dan strok kepada enjin Vespa 150 dari kilang.
Walaupun profil baik tanpa kesilapan yang berbeza, Vespa 150 TAP berbeza sedikit dari skuter Vespa yang pada masa itu. Ia menggunakan enjin dua lejang 150cc yang diperolehi oleh ACMA dari Vespa 125 motor, dengan jara yang berbeza dan strok kepada enjin Vespa 150 dari kilang.
Selain daripada enjin, ditambah
dengan cahaya M20 anti- perisai meriam, rak dan peluru kenderaan kepada ,
satu-satunya perbezaan utama kepada suatu taraf Vespa adalah rangka yang lebih
kukuh dan gearan yang lebih rendah yang memberikan ia kelajuan tertinggi hanya
40 mph (64 km / h).
Paip telah direka mempunyai payung terjun pada palet, dilindungi oleh rumput kering Bal, dipasang sepenuhnya dan bersedia untuk tindakan hampir serta-merta. Oleh itu, TAP yang ditawarkan keupayaan membawa maut sangat mudah alih dengan yang untuk menentang gerila - M20 pada asalnya direka sebagai senjata dan menggunakan kepala peledak HEAT anti -kereta kebal , ia didakwa mampu menembusi 100mm perisai dan menarik dari jauh 7,000 kilometer ( 6.4 km). 150 TAP sering dikerahkan dengan treler , yang telah digunakan untuk bekalan tambahan dan pendirian yang ringan untuk M20 .
Walaupun M20 dengan kepala peledak HEAT telah didapati tidak berkesan terhadap up- perisai T-34 kereta kebal semasa Perang Korea, ia adalah ideal terhadap lebih kubu bidang sementara dan digunakan agak berkesan semasa Algeria dan Indochine konflik ( yang kedua akhirnya menjadi Perang Vietnam ).
Paip telah direka mempunyai payung terjun pada palet, dilindungi oleh rumput kering Bal, dipasang sepenuhnya dan bersedia untuk tindakan hampir serta-merta. Oleh itu, TAP yang ditawarkan keupayaan membawa maut sangat mudah alih dengan yang untuk menentang gerila - M20 pada asalnya direka sebagai senjata dan menggunakan kepala peledak HEAT anti -kereta kebal , ia didakwa mampu menembusi 100mm perisai dan menarik dari jauh 7,000 kilometer ( 6.4 km). 150 TAP sering dikerahkan dengan treler , yang telah digunakan untuk bekalan tambahan dan pendirian yang ringan untuk M20 .
Walaupun M20 dengan kepala peledak HEAT telah didapati tidak berkesan terhadap up- perisai T-34 kereta kebal semasa Perang Korea, ia adalah ideal terhadap lebih kubu bidang sementara dan digunakan agak berkesan semasa Algeria dan Indochine konflik ( yang kedua akhirnya menjadi Perang Vietnam ).
0 comments:
Post a Comment