Konsep Toyota's FCV
Pada mulanya ramai juga
penonton yang berasa lucu apabila berjalan di sekitar konsep Toyota FCV baru
ini, syarikat baru ‘Fuel Cell Vehicle’ bersedia untuk mula dijual bermula pada
2015: Ini sebenarnya boleh menjadi yang pertama, Adakah ini boleh menjadi
kenderaan sel pertama bahan api yang kita benar-benar melihat di jalan raya
dalam kehidupan sebenar.
Jika gembar-gembur itu akan percaya kali ini (dan anda akan diampunkan untuk menjadi ragu-ragu mengenai kedatangan teknologi ini lama dijanjikan-tetapi tidak pernah benar-benar dihantar), maka bintang boleh menjajarkan untuk sel berkuasa bahan api hidrogen kereta untuk mengambil beberapa langkah awal yang sederhana ke arah realiti.
Mula-mula, Toyota seolah-olah seperti syarikat yang betul untuk bergerak kenderaan ini ke hadapan. Ia mempunyai nasib sebahagian besar sesiapa menolak ke hadapan kenderaan rendah pelepasan seperti Prius, terutama dalam pasaran bahan api jumlah besar, berpesta sukar retak Amerika Utara.
FCV itu akan menggunakan Toyota Hybrid Synergy Drive dari Prius , dengan sel bahan api hidrogen menggantikan enjin gas. Toyota mendakwa kenderaan tersebut akan mempunyai pelbagai 300 batu ( 483 km) dan boleh refueled dalam masa tiga minit, menyaingi rancangan Tesla untuk menukar keluar bateri elektrik kenderaan keseluruhan dalam hanya 90 saat.
Jika gembar-gembur itu akan percaya kali ini (dan anda akan diampunkan untuk menjadi ragu-ragu mengenai kedatangan teknologi ini lama dijanjikan-tetapi tidak pernah benar-benar dihantar), maka bintang boleh menjajarkan untuk sel berkuasa bahan api hidrogen kereta untuk mengambil beberapa langkah awal yang sederhana ke arah realiti.
Mula-mula, Toyota seolah-olah seperti syarikat yang betul untuk bergerak kenderaan ini ke hadapan. Ia mempunyai nasib sebahagian besar sesiapa menolak ke hadapan kenderaan rendah pelepasan seperti Prius, terutama dalam pasaran bahan api jumlah besar, berpesta sukar retak Amerika Utara.
FCV itu akan menggunakan Toyota Hybrid Synergy Drive dari Prius , dengan sel bahan api hidrogen menggantikan enjin gas. Toyota mendakwa kenderaan tersebut akan mempunyai pelbagai 300 batu ( 483 km) dan boleh refueled dalam masa tiga minit, menyaingi rancangan Tesla untuk menukar keluar bateri elektrik kenderaan keseluruhan dalam hanya 90 saat.
Naib presiden kanan untuk
operasi automotif Toyota di Amerika Syarikat, menghabiskan banyak masa tidak
bercakap hanya tentang FCV itu sendiri tetapi juga tentang pelancaran 2015
yang dirancang bermula di California. Beliau juga menyentuh apa yang mungkin
penghalang terbesar kepada perkara yang keseluruhan - infrastruktur stesen
mengisi yang diperlukan.
"Isu infrastruktur tidak begitu banyak tentang berapa ramai, tetapi sebaliknya, lokasi, lokasi , lokasi, " kata Carter. " Jika setiap kenderaan di California berlari pada hidrogen - kita boleh bertemu mengisi bahan bakar logistik dengan hanya 15 peratus daripada hampir 10,000 stesen petrol pada masa ini beroperasi di negeri ini. "
Toyota dan University of California di Irvine bekerjasama pada kajian yang mendapati hanya 68 stesen mengisi minyak strategik - diletakkan di antara kawasan San Francisco Bay dan San Diego boleh menyokong penduduk 10,000 kenderaan sel bahan api.
"Isu infrastruktur tidak begitu banyak tentang berapa ramai, tetapi sebaliknya, lokasi, lokasi , lokasi, " kata Carter. " Jika setiap kenderaan di California berlari pada hidrogen - kita boleh bertemu mengisi bahan bakar logistik dengan hanya 15 peratus daripada hampir 10,000 stesen petrol pada masa ini beroperasi di negeri ini. "
Toyota dan University of California di Irvine bekerjasama pada kajian yang mendapati hanya 68 stesen mengisi minyak strategik - diletakkan di antara kawasan San Francisco Bay dan San Diego boleh menyokong penduduk 10,000 kenderaan sel bahan api.
Tiada tangki gas disini
Beliau juga menyatakan bahawa walaupun terdapat hanya 10 stesen hidrogen aktif di California , pembiayaan telah diluluskan untuk 20 lagi pada tahun 2015 dan 40 pada 2016 .
" Tunggu ," tambah Carter, " kerana perkara infrastruktur ini yang akan berlaku . "
Walaupun Toyota memberi
tumpuan kepada menjual keras sekitar isu infrastruktur, ada satu perkara penting
yang lain bernilai menyebut tentang kereta ini yang saya dapat mengalami
sendiri: ia sebenarnya kenderaan agak seksi.
Selepas sedekad agak boxy, sempit, tidak selesa dan hanya kereta hibrid biasa pelik-cari, model yang dipamerkan di CES dapat bersaing Tesla apabila ia datang untuk menjadi kedua-dua sifar pelepasan dan bergaya.
Apa yang masih dapat dilihat walaupun adalah jika harga akan betul, dan jika cukup infrastruktur yang akan menjadi kenyataan di masa untuk dirancang 2015 pelancaran Toyota.
sumber: Toyota
Selepas sedekad agak boxy, sempit, tidak selesa dan hanya kereta hibrid biasa pelik-cari, model yang dipamerkan di CES dapat bersaing Tesla apabila ia datang untuk menjadi kedua-dua sifar pelepasan dan bergaya.
Apa yang masih dapat dilihat walaupun adalah jika harga akan betul, dan jika cukup infrastruktur yang akan menjadi kenyataan di masa untuk dirancang 2015 pelancaran Toyota.
sumber: Toyota
0 comments:
Post a Comment